Brainy Bunch Montessori International Islamic Alamesra Kota Kinabalu

Hi readers πŸ’— akhirnya setelah sekian lama saya bisa menulis lagi. Sekarang sudah lebih setahun saya pindah ke Kota Kinabalu, well yes I miss Bandung so much but living with husband is the best choice for me now πŸ’ͺ🏼😁

Finally I’ve found the easiest way for update my blog. Download the wordpress app from ios πŸ˜‚πŸ˜‚
Alright, lets start ! Jadi my daughter yang sudah 3 tahun, finally I registered her to Brainy Bunch Alamesra Kota Kinabalu. Well since I dont get any choice πŸ˜… untuk orang Bandung seperti saya, harga BBIM ini kurang sesuai sih sama kualitasnya, which is if you stay in Bandung mungkin sekolah begini lebih murah hihi cmiiw

But well here is my only one choice. Karena ga menemukan sekolah yang better dari ini dengan range harga yang masih bisa saya maklumi.

Well, start from January 2017 my daughter mulai sekolah di Brainy Bunch Islamic Montessori (BBIM) ini. Dan sekarang its been 6 months already. My review from this school : 

1. Cally now start to talk in English and she knows a lot of English vocab yang saya jarang gunakan in daily convo. Ya lah uminya orang Indonesia jadi ga begitu English an sih 😁 malah saya jadi belajar dari Cally English words yang jarang saya gunakan di Indo.

2. Cally jadi lebih dewasa mandiri dan kreatif. Ga begitu cengeng (mudah menangis) lagi. Dia pernah gunakan tissue toilet dirumah untuk bangun building (which I was so proud lol) dan dia guna besi from window for make a place for gantung bag dan clothes πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ so creative ! Haha

3. Brainy Bunch ini punya banyak kegiatan beberapa bulan sekali untuk parents dapat berkumpul dan meet with teacher and other parents. I am so excited !! Kalau tiba meet at school or sports day I am the one who really passionate haha. Ya laa best kan tengok parents2 lain dan kawan2 Cally yang lain. And yes kita boleh tengok macam mana anak kita berkawan di school. Well Cally is the real Indonesian, she is so polite friendly. Teachernya slalu cakap semua kawan kenal Cally di school πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ whoooo yeah I proud mommy sayang..

4. BBIM ini juga mengajarkan sholat dhuha dan doa doa. So far Cally ikut juga dan bolehla menghafal sikit2 walaupun not clear jugala πŸ˜… nilai bahasa Arabnya not so good but well at least dia faham cara sholat dan bacaan2 sholat sudah mulai dia kenal. Sedikit demi sedikit ya sayang.

5. Untuk perkembangan Cally dalam ABC dan 123 tu saya rasa masih so-so lah. Not so good tapi adalah perkembangan tu. Well she just 3 years old kan, saya tidak mahu memaksakan anak harus pintar ini itu di usianya yang masih sangat muda. Tujuan saya kasih masuk Cally school biar dia ada kawan dan ada activity, I always believe she is my clever baby. I dont need anyone else for judge my daughter brain. Back to the montessori basic, semua anak ialah pintar. Hanya saja kepandaiannya berbeza. Saya tidak mahu anak saya stress saya ingin anak saya belajar dan explore semua benda yang dia suka in her golden age (below 5 years). Thats it. Anak yang ‘dipaksa’ pandai nantinya x akan bagus untuk psychology nya. I read a lot of articles about this before.

6. Now I will tell you the not so good side of this school. Ya lah tak kan lah yang bagus2 sahaja kan. Well Cally pernah jatuh dalam tandas. I asked her kenapa bisa jatuh dalam tandas ? Sampai pipi dia lebam biru dan tangannya luka berdarah. Dia cakap dia pergi tandas dan tak ada teacher yang kasih kawan. WHAAAT ? Excuse meh ? She just 3 years old. Pls lah teacher pay more attention for kids. Yes I know memang ada 80 kids dalam sana tu and teacher only 11 orang. But kesian lah budak2 ni. Sampai terjatuh. Nasib baik bukan kepala Cally dulu yang jatuh kena lantai. Astaghfirullah. 
7. One time Cally pernah juga dimarah dengan teachernya. Well its normal. Kalau ada anak terlampau active pastilah kan kena warning dan dididik dengan baik. But satu hal yang buat saya hairan, Cally balik dari school x nak cakap. Dia diam saja. Padahal she is one of active kid. Saya tanya dia kenapa tapi dia takut nak explain. Balik2 saya tanya dia. Pelan2 try cerita sama dia. Last2 dia cakap cikgunya marah dia karena lari2 dan cikgu panggil dia masuk dalam office hokay. I just imagine how stressful she is in that age kena panggil sendiri dalam office headmaster. Kata Cally cikgu besarnya cakap “mau kena gigit tu kaki” umh I dont think thats a good words for a toddler. Maybe I am too over lah. But I never tolerate any kekerasan di school. Never. Didik boleh tapi cara yang baik. Sbab anak di rumah pun kita ada marah, di school pun mau kena marah ? Nope lah kalau dia dah elementary school bolehla kena marah, but under 5 years old, no no no. 

So far this is my review. Sebenarnya lagi cari2 lagi sekolah lain yang school dia mirip2 dengan Brainy Bunch ni. Islamic, English, and montessori. If you guys have another option, please contact me on Facebook Andrea Raimadjo or Instagram @dearoyy. 

Tinggalkan Balasan

